Tilbagemeldinger vedrørende spørgsmål i nedenstående referat
Allerførst tak for jeres input ift. de punkter i referatet vi i OBG-ledelsen skulle have tilbagemelding på. Det første i skulle tage stilling til var, hvilken model i ville anbefale og her var det 6 ud af 8 klubber der ønskede model B. Så det har vil valgt som et forsøg i år. Det betyder, at der spilles på følgende dage: 14.04, 28.04, 12.05, 26.05, 02.06, 16.06, 23.06, 11.08, 18.08, 25.08, 08.09 og sidste runde med afslutning i RKG den 22.09. Første runde tager vi i Freja (Kaj har materialet liggende der).
Det andet spørgsmål var om vi skulle prøve 4-mands eller 5-mands på en normal 5-mands bane. De fleste var med på at prøve at spille et stævne, hvor vi spiller 4- mand, mens der var divergerende holdninger til 5-mand, flest imod. Det første har vi så valgt at afvikle den 2. juni, så den klub der er vært denne dag, skal IKKE lave indsnævring af banen (de 5 meter i hver ende). Det sidste, om vi skal prøve at spille 5 mand på en fuld 5-mands bane har vi ikke programsat, jfr. udmeldingerne, men vi er lydhør, hvis der kommer et stort ønske dette i løbet af sæsonen.
Det sidste spørgsmål var om vi skulle tænke på at starte et eller to stævner op for aldersgruppen 74+. Det var der generelt et positivt tilsagn om, selv om flere klubber mente, at de ikke havde spillere nok til dette, hvis det skulle ligge på samme dag som 69+. For det første, er det ikke tænkt som en konkurrent til 69+, så vi tænker andre dage at lægge disse stævner på. For det andet har vi tænkt Changs koncept ind i denne aldersgruppe, hvilket vil sige, at der kan tilmeldes rene klubhold og enkeltpersoner. Vi er villige til at tænke mange forskellige former ind for afvikling i samarbejde med jer. I første omgang tænker vi hold bestående af 4-5 spillere, der spiller på tværs af en 5- mandsbane og med 10 min. spilletid. Men som sagt, ”alt er i spil” og kan ændres løbende på stævnedagene. 1. stævnedag bliver den 12. juni på Freja – 2. stævnedag den 1. september begge dage kl. 10.30. Vi afslutter med en gang smørrebrød/øl/vand (egenbetaling) og evaluerer dagen.
Husk at få betalt gebyret på kr. 400,- til reg. nr. 9366 konto nr. 240 57 46770. Husk at mærke indbetalingen med "Gebyr" og klub/hold-navn og række senest til turneringsstarten.
Med disse ord ønsker vi alle en rigtig god sæson, med FAIR play in mente.
15. marts 2024
Referat af holdledermøde d. 6/3 hos Aalborg Freja.
Dagsorden:
Velkomst og overblik over deltagere Velkomst ved Peter Gaede
Sidste sæson, beretninger og kommentarer Sidste sæson ved Kaj Jørgensen. Storvorde blev fortjent mester.
Planlægning af den kommende sæson - ændret stillingtagen? To modeller blev omtalt og begrundet. Alle var enige i, at især vores aldersgruppe har godt af hyppig aktivitet, som underbygger Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Den ene model (A) spiller vi hver mandag (det giver ca. 16 stævnedage) og den anden model (B) hvor vi spiller hver anden mandag, undtagen i juni og august hvor vi spiller 3 mandage (fri 2. pinsedag og sidste uge i skolernes ferie - ca. 12 kampdage i alt) Der var synspunkter for begge modeller, så aftalen blev, at holdlederne taler med deres trup/spillere og melder tilbage senest den 25. marts til OBG, hvilken model de helst ser anvendt. Både KFUM og Chang tilbød udlån af egne spillere, hvis det kom til at knibe med at stille hold for andre hold/klubber.
Skal 4-mands hold fastholdes som udgangspunkt? Ja, som udgangspunkt
4 mand om en 5-mands bane – væk med indsnævring af banen (særregel fra sidste år)? Det giver et større råderum at spille på. Da vi ikke i 2024 afprøvede de to modeller, blev det besluttet, at vi over to stævnedage afprøver de to former. Den ene gang spiller vi 4 på en hel 5 mands bane, og den anden gang – ugen efter – spiller vi 5 på en hel 5 mands bane. Om det skulle være hele stævnet vi spillede 4 og 5, eller vi kun brugte en enkelt bane som afprøvning, drøfter vi i starten af sæsonen. Evalueringen af disse to prøverunder sker senest på næste følgende stævnedag, og der træffes herefter beslutning om, hvordan resten af turneringen skal foregå.
To spørgsmål: ’mand over midten’? og ’score fra egen banehalvdel’? Bortfalder
Overblik over antal hold i turneringen (Note 1) Deltagende klubber i 2025: Freja, Storvorde, KFUM, Chang, B52, AaB, LKB Gistrup og RKG Klarup, alt 8 hold.
Antal stævne-/kampdage, 4 kampe à 15 min., start kl. 14 (slutdag kl. 15) Første turneringsdag i uge 16 d. 14/4. Sidste turneringsdag i uge 39 d. 22/9. Følgende klubber tilbød at afholde to stævner, hvis det bliver nødvendigt (model B), for at afvikle de ekstra stævner i juni og august: LKB Gistrup, KFUM, Freja og Chang.
Er tiden inde til at se på en alderskategori 74+? Skal der forsøges med to stævner for 74+? Tilbagemelding fra holdlederne senest d. 25/3
Stævneledelse – hver klub vælger en ansvarlig til (Note 2)
Baneopsætning og nummerering HUSK 8 kegler pr. bane så der kan opmærkes både målfelter og banehjørner. Kaj har nye banenumre klar.
Dommere – finde det nødvendige antal Vigtigt at de valgte dommere bliver korrekt instrueret om evt. særregler i forhold til de generelle DBU-regler for 5-mand fodbold.
Tidtagning og resultatnotering Ingen ændringer.
Turneringsafslutning – hvem melder sig som arrangør? RKG har tilbudt at afholde afslutningsstævne og det blev godkendt.
Særregel: Advarsler straffes efter reglen i 5-mands-turneringen (Note 3) Ingen ændringer
OBG har hidtil haft et disciplinærudvalg, så det gælder nu også for 69+ Ingen ændringer
Deltagergebyr opkræves som for de andre turneringer: 400 kr. pr. hold Ingen ændringer
Eventuelt Chang udleverede et forslag til drøftelse af en anderledes afviklingsform for 69+. Dette kan drøftes i løbet af året.
9. marts 2024
I OBG-ledelsen er i gang med planlægningen for sæsonen 2025, og holdledermødet for aldersgruppen 69+ blev afholdt den 6. marts hos Frejas.
Referat er under udarbejdelse og vil blive fremsendt til holdlederne.